Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering

dinsdag 30 maart 2021

19:30 - 22:34
Locatie

via Microsoft Teams

Voorzitter
J.P.M. Meijers
Toelichting

,

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    De voorzitter nodigt u uit tot het bijwonen van de openbare vergadering van de gemeenteraad die gehouden wordt op dinsdag 30 maart 2021, aanvang 19.30 uur.
    De vergadering is digitaal en wordt uitgezonden vanuit de Liendenzaal van het gemeentehuis van Buren, De Wetering 1 te Maurik.
    De agenda en alle bijbehorende stukken zijn door raads- en collegeleden digitaal in te zien via iBabs. Het publiek kan de stukken inzien via www.buren.nl/De gemeente/Gemeenteraad/Agenda en vergaderstukken.
    De vergadering wordt uitgezonden via www.buren.nl/De gemeente/live-uitzendingen.


    Overdracht voorzittershamer van S. van Alfen naar J.P.M. Meijers

    Besluit

    Na het overhandigen van de voorzittershamer door de vicevoorzitter van de raad, de heer Van Alfen, en vaststelling van de presentielijst opent de voorzitter haar eerste digitale raadsvergadering van de gemeente Buren. Zij heet de kijkers thuis, raad, college, griffier en ondersteuning van harte welkom.
    Zij geeft aan bericht van verhindering te hebben ontvangen van de heren Van de Bijl en Bult.
    De heren Van Tuil en Van Zetten zullen zich later bij de vergadering voegen.

  2. 2

    Besluit

    Gewijzigd vastgesteld.

    De meerderheid van de raad besluit het voorstel onder punt 8.2 Bestuurlijke agenda Werkzaak niet te behandelen.
    De raad besluit unaniem als hamerstuk op te nemen Controleprotocol 2020 (7.1) en Rechtmatigheidsverantwoording 2021 gemeente Buren (7.2)  en de benoeming lid A. Verhees van Montfort Raad van Toezicht stichting Basis Buren als bespreekstuk (8.5) op te nemen.


    Het CDA verzoekt, mede namens D66, Gemeentebelangen, VVD, PvdA, PvdD en Mevrouw Van Dam, agendapunt 8.2 Bestuurlijke agenda Werkzaak van de agenda te halen.


    De VVD verzoekt van de punten 8.3 Controleprotocol 2020, 8.4 Rechtmatigheidsverantwoording 2021 gemeente Buren en 8.5 Verordening auditcommissie gemeente Buren 2021 een hamerstuk te maken.
    Voorts verzoekt de VVD van punt 7.1 Benoeming nieuw lid A. Verhees van Montfort Raad van Toezicht stichting Basis Buren een bespreekstuk te maken.

  3. 3

    PvdA: aanbesteding sporthal
    D66: problemen industrieterrein Beusichem
    D66: hinder vliegveld Lelystad en wijzigen vluchtroutes

    Besluit

    nvt

    D66 verzoekt de agendacommissie om de problemen op het industrieterrein in Beusichem aan de Belvédèrelaan te agenderen voor de raad.
    Toezegging portefeuillehouder Wiendels: met een startnotitie wordt de raad op de hoogte gehouden over de vliegbewegingen boven de gemeente.

    Toezeggingen

    Titel
    vliegbewegingen boven Buren; startnotitie
  4. 4

    Besluit

    Niet van toepassing.

  5. 5

    Besluit

    Gewijzigd vastgesteld.

    Aan punt 9.4 wordt op verzoek van D66 de volgende zinsnede toegevoegd: 'Dit besluit is gebaseerd op een eerder amendement van 20 mei 2014.'

  6. 6.A

    Besluit

    Er zijn geen vragen.

  7. 6.B

    Portefeuillehouder Neven over Avri stortplaats
    De heer Warmer over stand van zaken begeleidingsgroep Avri
    Mevrouw van Zijl vanuit VNG commissie raadsleden over fakenews

    Besluit

    nvt

    Portefeuillehouder Neven duidt desgevraagd door de agendacommissie het proces met betrekking tot de Avri stortplaats en zegt toe dat in de kadernota meer informatie wordt verstrekt over de risicoparagraaf en het benodigde vermogen voor 2031.


    De heer Warmer meldt namens de begeleidingsgroep Avri dat inmiddels offertes van twee partijen zijn beoordeeld en dat de raad in juni nader wordt geïnformeerd over het onderzoek, waarna besluitvorming voor de zomer kan plaatsvinden.


    Mevrouw Van Zijl refereert aan de in de VNG-commissie raadsleden en griffiers besproken ervaring van de burgemeester van Bodegraven over fakenews c.q. desinformatie. Dit is een nieuw onderwerp op de bestuurlijke agenda en zij brengt dit daarom nu onder de aandacht van raad en burgemeester.

    Toezeggingen

    Titel
    Avri stortplaats: kadernota
  8. 7
    A-STUKKEN (HAMERSTUKKEN)
  9. 7.1

    De accountant controleert jaarlijks de financiële stukken van de gemeente. Dit doen zij door te toetsen aan de normen en regels die de gemeenteraad hiervoor heeft vastgesteld.
    De raad wordt nu gevraagd om deze normen en regels voor de controle van de jaarstukken 2020 vast te stellen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Raadsleden (17)

    Voorgesteld besluit

    Het Controleprotocol 2020 vast te stellen.

    Besluit

    Het Controleprotocol 2020 vast te stellen.

    Zonder hoofdelijke stemming conform besloten.

  10. 7.2

    Er komt een wetswijziging over de rechtmatigheidsverantwoording door gemeentes. Voortaan wordt de verantwoording aan de raad afgelegd door het college van burgemeester en wethouders. De raad wordt gevraagd de uitgangspunten vast te stellen waaraan deze verantwoording moet voldoen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Raadsleden (17)

    Voorgesteld besluit

    1. Met ingang van 2021, onafhankelijk van wettelijke goedkeuring, de rechtmatigheidsverantwoording door het college van burgemeester en wethouders aan de gemeenteraad af te laten leggen.
    2. De grens voor de rechtmatigheidsverantwoording vast te stellen op 1% van het totaal aan lasten inclusief toevoeging reserves (variant 1 - wettelijke norm).
    3. Na een jaar het proces tot de verantwoording en de uitkomst met de auditcommissie evalueren.
    4. In de bedrijfsvoeringsparagraaf van het jaarverslag in ieder geval in te gaan op:

    •  bevindingen die boven de afgesproken grens vallen;
    •  bevindingen die onder de verantwoordingsgrens blijven, maar wel relevant zijn om de gemeenteraad over te informeren;
    •  de te nemen beheersmaatregelen;
    •  bewuste afwijkingen van wet- en regelgeving door bijzondere omstandigheden;
    •  overige zaken die relevant zijn om de gemeenteraad over te informeren.

    Besluit

    1. Met ingang van 2021, onafhankelijk van wettelijke goedkeuring, de rechtmatigheidsverantwoording door het college van burgemeester en wethouders aan de gemeenteraad af te laten leggen.
    2. De grens voor de rechtmatigheidsverantwoording vast te stellen op 1% van het totaal aan lasten inclusief toevoeging reserves (variant 1 - wettelijke norm).
    3. Na een jaar het proces tot de verantwoording en de uitkomst met de auditcommissie evalueren.
    4. In de bedrijfsvoeringsparagraaf van het jaarverslag in ieder geval in te gaan op:

    •  bevindingen die boven de afgesproken grens vallen;
    •  bevindingen die onder de verantwoordingsgrens blijven, maar wel relevant zijn om de gemeenteraad over te informeren;
    •  de te nemen beheersmaatregelen;
    •  bewuste afwijkingen van wet- en regelgeving door bijzondere omstandigheden;
    •  overige zaken die relevant zijn om de gemeenteraad over te informeren.

    Zonder hoofdelijke stemming conform besloten.

  11. 8
    B-STUKKEN (BESPREEKSTUKKEN)
  12. 8.1

    Op het ongenummerde perceel naast Burensewal 5 wil het Betuws Wijndomein de agrarische productie uitbreiden en recreatieve activiteiten uitbouwen. De huidige bestemming laat dit niet toe. De uitstraling van het Wijndomein en de impuls voor recreatie en toerisme en uitstraling zijn een reden om mee te werken aan een wijziging van het bestemmingsplan. Daarom wordt de raad gevraagd een nieuw bestemmingsplan vast te stellen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Raadsleden (19)

    Voorgesteld besluit

    Het bestemmingsplan ‘Buitengebied, Burensewal ong. te Erichem’ met IDN NL.IMRO.0214.ERIBurensewalong-BVA1 vast te stellen.

    Besluit

    Het bestemmingsplan ‘Buitengebied, Burensewal ong. te Erichem’ met IDN NL.IMRO.0214.ERIBurensewalong-BVA1 vast te stellen.

    Zonder hoofdelijke stemming conform besloten.
    Toezegging college: in de nota economie/recreatie en toerisme aandacht voor B&B +3 met uitgangspunten.
    De heren Van Tuil en Van Zetten voegen zich om 20.30 uur bij de vergadering.

    Toezeggingen

    Titel
    nota economie/recreatie en toerisme: B&B +3 met uitgangspunten
  13. 8.2

    Werkzaak Rivierenland is een gemeenschappelijke regeling waarin Buren samen met 7 andere gemeenten deelneemt. Zij voeren o.a. de Participatiewet en Wet Sociale Werkvoorziening uit en willen dat in de toekomst op een goede manier blijven doen. Daarom zijn er in het afgelopen jaar door de bestuurders van de 8 gemeentes nieuwe afspraken gemaakt. Dit is begeleid door adviesbureau Berenschot. Voor het vastleggen van deze afspraken is een wijziging van de gemeenschappelijke regeling nodig. Hiervoor moet iedere gemeenteraad toestemming verlenen.

    Voorgesteld besluit

    Het college toestemming te verlenen voor het wijzigen van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Werkzaak Rivierenland volgens het aangeboden (concept) wijzigingsbesluit

    Besluit

    Dit voorstel wordt van de agenda gehaald.

  14. 8.3

    Na evaluatie van hun werkzaamheden is de huidige Kwaliteitscommissie uit de gemeenteraad tot de conclusie gekomen dat zij wil omvormen tot een auditcommissie. Een auditcommissie bestaat uit leden van de raad. Zij overlegt met de accountant en adviseert de raad over financiële stukken en procedures. De taken en bevoegdheden van deze commissie worden geregeld in een verordening. De raad wordt gevraagd deze verordening vast te stellen en de deelnemers in de commissie te benoemen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Raadsleden (19)

    Voorgesteld besluit

    1. De verordening Kwaliteitscommissie gemeente Buren d.d. 3 mei 2012 in te trekken.
    2. De verordening Auditcommissie 2021 vast te stellen.
    3. In afwijking van art 4 lid 1 zes leden te benoemen in de auditcommissie tot de gemeenteraadsverkiezingen 2022.
    4. De leden A. van Zijl-Hoek, N.H.A.F. van Doremalen, J.W. Lammers, H. Zaaijer, A. Warmer en M. Bettink-Pierik te benoemen als lid van de auditcommissie.

    Besluit

    1. De verordening Kwaliteitscommissie gemeente Buren d.d. 3 mei 2012 in te trekken.
    2. De verordening Auditcommissie 2021 vast te stellen.
    3. In afwijking van art 4 lid 1 zes leden te benoemen in de auditcommissie tot de gemeenteraadsverkiezingen 2022.
    4. De leden A. van Zijl-Hoek, N.H.A.F. van Doremalen, J.W. Lammers, H. Zaaijer, A. Warmer en M. Bettink-Pierik te benoemen als lid van de auditcommissie.

    Zonder hoofdelijke stemming conform besloten.

  15. 8.4

    Als gemeente streven we naar een wendbare, betrouwbare en veilige informatievoorziening. Hiermee kunnen we beter aansluiten bij toekomstige landelijke ontwikkelingen die voortvloeien uit de Wet  Digitale Overheid en nieuwe uitvoeringstaken die we er als gemeente bij krijgen.De veranderingen realiseren we samen met het Digitaal Implementatie Team (DIT) team dat de organisatie gaat ondersteunen in de benodigde transitie. Het informatiebeleidsplan en bijbehorende uitvoeringsprogramma worden de ontwikkelingen op het gebied van de informatievoorzieningen als ondersteuning voor de dienstverlening aan inwoners,  bedrijven, bestuurders en medewerkers in kaart gebracht. Het uitvoeringsprogramma vertaalt de  onderdelen van het informatieplan naar projecten. De raad wordt gevraagd het Informatieplan 2021-2025 vast te stellen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Raadsleden (19)

    Voorgesteld besluit

    1. De beleidsnotitie Informatieplan 2021-2025 vast te stellen waarin de uitgangspunten voor de
    informatiehuishouding en –architectuur zijn vastgelegd.
    2. Het uitvoeringsprogramma Informatieplan 2021-2025 vast te stellen. Hierin in is opgenomen welke
    plannen de komende jaren worden uitgevoerd om:
    a. te zorgen voor continuering en waarborgen van de bedrijfsinfrastructuur en bedrijfsvoering;
    b. te voldoen aan (nieuwe) wetgeving;
    c. uitvoering te geven aan de strategische opgaven;
    d. uitvoering te geven aan het concernplan;
    3. Bij het opstellen van de begroting 2022 rekening houden met de structurele extra kosten die
    noodzakelijk zijn voor:
    a. de continuïteit van de bedrijfsvoering en uitvoeren wettelijke taken (noodzaak);
    b. het behalen van de strategische en interne opgaven die we als gemeente Buren ons zelf
    hebben gesteld (ambitie).
    ad afgerond € 122.000 voor het jaar 2022, € 205.000 in 2023 en € 281.000 in het jaar 2024.

    Besluit

    1. De beleidsnotitie Informatieplan 2021-2025 vast te stellen waarin de uitgangspunten voor de informatiehuishouding en –architectuur zijn vastgelegd.
    2. Het uitvoeringsprogramma Informatieplan 2021-2025 vast te stellen. Hierin in is opgenomen welke plannen de komende jaren worden uitgevoerd om:
    a. te zorgen voor continuering en waarborgen van de bedrijfsinfrastructuur en bedrijfsvoering;
    b. te voldoen aan (nieuwe) wetgeving;
    c. uitvoering te geven aan de strategische opgaven;
    d. uitvoering te geven aan het concernplan;
    3. Bij het opstellen van de begroting 2022 rekening houden met de structurele extra kosten die noodzakelijk zijn voor:
    a. de continuïteit van de bedrijfsvoering en uitvoeren wettelijke taken (noodzaak);
    b. het behalen van de strategische en interne opgaven die we als gemeente Buren ons zelf hebben gesteld (ambitie).
    c. ad afgerond € 122.000 voor het jaar 2022, € 205.000 in 2023 en € 281.000 in het jaar 2024.

    Zonder hoofdelijke stemming conform besloten.


    Toezeggingen portefeuillehouder Neven:
    - binnen een jaar prioritering en budgetten te bespreken met de raad;
    - in het jaarverslag aandacht te geven aan de voortgangsrapportage;
    - kosten/batenanalyse en besparingen op externe inhuur sociaal domein nader specificeren;
    - ICT-visie c.q. ambitie is onderdeel van de ZBB-discussie.


    Stemverklaringen PCG, PvdA en VVD.

    Toezeggingen

    Titel
    prioritering en budgetten; voortgangsrapportage; kosten-baten en ICT-visie
  16. 8.5

    In de statuten van Stichting BasisBuren staat dat de gemeenteraad leden van de Raad van Toezicht benoemt. De Raad van Toezicht selecteert nieuwe kandidaat-leden via een sollicitatieprocedure. Zij legt haar voorkeur aan de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad voor. Vervolgens draagt de Raad van Toezicht haar voorkeurskandidaat voor aan de gemeenteraad.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Raadsleden (19)

    Voorgesteld besluit

    1. Mevrouw A. Verhees te benoemen tot lid van de Raad van Toezicht van Stichting BasisBuren.
    2. Deze benoeming met terugwerkende kracht in te laten gaan vanaf 20 maart 2020.

    Besluit

    1. Mevrouw A. Verhees te benoemen tot lid van de Raad van Toezicht van Stichting BasisBuren.
    2. Deze benoeming met terugwerkende kracht in te laten gaan vanaf 20 maart 2020.

    Bij acclamatie (zonder schriftelijke stemming) conform besloten.


    Toezegging college: in vervolg op eerdere toezegging van 25 juni 2019 over de toezichthoudende rol van Basis Buren gaat portefeuillehouder Neven binnenkort in gesprek met de Raad van Toezicht over de toezichthoudende rol, jaarverslag en verbeterpunten rondom vacature-invulling.
    Stemverklaring PvdD.

    Toezeggingen

    Titel
    toezichthoudende rol, jaarverslag en verbeterpunten
  17. 9

    Besluit

    De voorzitter sluit om 22.34 uur de vergadering.