- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- J.P.M. Meijers
- Toelichting
-
De voorlopige agenda is vastgesteld door de agendacommissie.
- Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
1
De voorzitter nodigt u uit tot het bijwonen van de openbare vergadering van de gemeenteraad die gehouden wordt op dinsdag 26 oktober 2021, aanvang 19.30 uur.
De vergadering wordt uitgezonden vanuit de raadzaal van het gemeentehuis van Buren, De Wetering 1 te Maurik.
De agenda en alle bijbehorende stukken zijn door raads- en collegeleden digitaal in te zien via iBabs. Het publiek kan de stukken inzien via www.buren.nl/De gemeente/Gemeenteraad/Agenda en vergaderstukken.
De vergadering wordt uitgezonden via www.buren.nl/De gemeente/live-uitzendingen.Besluit
De voorzitter opent om 19.30 uur de vergadering.
De voorzitter opent om 19.30 uur de vergadering. Er is een bericht van afmelding van mevrouw A. van Zijl-Hoek (D66) en de heer C. van de Bijl (PCG).
00:09:12 - 00:12:21 - Seat 1 -
2
Door PvdD en Mw van Dam is een motie vreemd aan de orde van de dag aangekondigd. Conform Reglement van Orde deze motie toevoegen aan einde van de agenda, als nieuw agendapunt 8.
Bijlagen
Besluit
De motie vreemd aan de orde van de dag wordt als agendapunt 8 toegevoegd. De agenda wordt vastgesteld.
00:10:39 - 00:12:21 - Seat 1 -
3
Abusievelijk zijn de besluitenlijsten van 21 september en 4 oktober niet tijdig toegevoegd. Vaststelling van deze besluitenlijsten komt op de agenda van de raadsvergadering van 9 november 2021.
00:11:15 - 00:12:21 - Seat 1 -
4
De volgende vragen zijn aangemeld:
- GB over kappen bomen vd Geerstraat
- D66 over kapvergunning stormschade
Besluit
nvt
De vragen van D66 zijn niet gesteld vanwege afwezigheid mevrouw van Zijl.
00:11:52 - 00:12:21 - Seat 100:12:21 - 00:13:59 - Seat 2200:13:59 - 00:14:19 - Seat 100:14:19 - 00:16:59 - Seat 3100:17:01 - 00:18:46 - Seat 1 -
500:17:11 - 00:18:46 - Seat 1
-
5.1
Sinds 2015 maakt onze gemeente onderdeel uit van de Gemeenschappelijke Regeling ‘werkzaak Rivierenland’.
Ons deel van deze regeling is gericht op de wet sociale werkvoorziening. Dit betekent dat mensen met een lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap een aangepaste werkomgeving aangeboden krijgen. Door een evaluatie van deze Gemeenschappelijke Regeling hebben de bestuurders van de deelnemende gemeenten nieuwe afspraken gemaakt. In het raadsvoorstel leest u de punten die de besturen willen aanpassen. Aan u wordt toestemming gevraagd om akkoord te gaan met de wijzigingen.Stemuitslag
voorGemeentebelangen Buren (7), Partij voor de Dieren Buren (2), PCG Buren (2), VVD Buren (4), CDA Buren (1), Mevrouw Van Dam (1), PvdA Buren (1)Bijlagen
Voorgesteld besluit
De Gemeenteraad voor te stellen het college toestemming te verlenen voor:
- het wijzigen van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Werkzaak Rivierenland 2021, conform bijlage 2 bij het raadsvoorstel.
Besluit
De gemeenteraad besluit het college toestemming te verlenen voor het wijzigen van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Werkzaak Rivierenland 2021, conform bijlage 2 bij het raadsvoorstel.
Het besluit is unaniem zonder stemming (bij hamerslag).Stemverklaring de heer Warmer (PVDA)
00:17:34 - 00:18:46 - Seat 100:18:46 - 00:18:53 - Seat 1600:18:53 - 00:18:56 - Seat 100:18:56 - 00:19:12 - Seat 1600:19:17 - 00:21:25 - Seat 1 -
5.2
Binnen de Gemeenschappelijke Regeling Werkzaak worden vanaf 2021 de kosten voor de Wet sociale werkvoorziening anders en apart berekend. Hierover is terug te lezen in de bestuursrapportage van Werkzaak. De raad wordt geadviseerd kennis te nemen van de rapportage en om de positieve zienswijze kenbaar te maken aan Werkzaak Rivierenland.
Stemuitslag
voorGemeentebelangen Buren (7), Partij voor de Dieren Buren (2), PCG Buren (2), VVD Buren (4), CDA Buren (1), Mevrouw Van Dam (1), PvdA Buren (1)Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad voor te stellen om:
1. Kennis te nemen van de Bestuursrapportage 2021 van Werkzaak Rivierenland
2. Een positieve zienswijze uit te brengen op de Bestuursrapportage 202 van Werkzaak RivierenlandBesluit
De raad voor te stellen om:
1. Kennis te nemen van de Bestuursrapportage 2021 van Werkzaak Rivierenland
2. Een positieve zienswijze uit te brengen op de Bestuursrapportage 202 van Werkzaak RivierenlandHet besluit is unaniem zonder stemming (bij hamerslag).
-
5.3
De auditcommissie heeft gesproken over de verlenging van het contract met accountant Crowe. De auditcommissie is tevreden over de kwaliteit van dienstverlening voor de boekjaren 2019 en 2020 en adviseert de raad het accountantskantoor Crowe Foederer B.V. te benoemen als accountant voor de gemeente Buren voor het boekjaar 2021 en 2022.
Stemuitslag
voorGemeentebelangen Buren (7), Partij voor de Dieren Buren (2), PCG Buren (2), VVD Buren (4), CDA Buren (1), Mevrouw Van Dam (1), PvdA Buren (1)Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Te benoemen accountantskantoor Crowe Foederer B.V. als accountant voor de gemeente Buren voor het boekjaar 2021 en 2022.
2. Extra budget beschikbaar te stellen van €9.000 voor 2022 en € 9.000 voor 2023Besluit
1. Te benoemen accountantskantoor Crowe Foederer B.V. als accountant voor de gemeente Buren voor het boekjaar 2021 en 2022.
2. Extra budget beschikbaar te stellen van €9.000 voor 2022 en € 9.000 voor 2023Het besluit is unaniem zonder stemming (bij hamerslag). Stemverklaring de heer Warmer (PVDA)
00:20:22 - 00:21:25 - Seat 100:21:25 - 00:21:30 - Seat 1600:21:33 - 00:24:10 - Seat 1 -
5.4
Er is een verzoek neergelegd om de bestemming van deze percelen aan te passen. De percelen hebben nu nog allemaal een bestemming Bedrijf, maar worden gebruikt als woning. Het bestemmingsplan heeft ter inzage gelegen voor een periode van zes weken en omdat er geen reacties (zienswijzen) zijn geweest, wordt u gevraagd dit bestemmingsplan goed te keuren en de bestemming te wijzigen naar Wonen.
Stemuitslag
voorGemeentebelangen Buren (7), Partij voor de Dieren Buren (2), PCG Buren (2), VVD Buren (4), CDA Buren (1), Mevrouw Van Dam (1), PvdA Buren (1)Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Het bestemmingsplan ‘Erichem, Erichemseweg 16 en 18, Mierlingsestraat 1 en Meent ong.’ met IDN NL.IMRO.0214.ERIErichemseweg16-BVA1 ongewijzigd vast te stellen ten opzichte van het in procedure gebrachte ontwerpplan;
2. Te verklaren dat het kostenverhaal anderszins verzekerd is.Besluit
1. Het bestemmingsplan ‘Erichem, Erichemseweg 16 en 18, Mierlingsestraat 1 en Meent ong.’ met IDN NL.IMRO.0214.ERIErichemseweg16-BVA1 ongewijzigd vast te stellen ten opzichte van het in procedure gebrachte ontwerpplan;
2. Te verklaren dat het kostenverhaal anderszins verzekerd is.Het besluit is unaniem zonder stemming (bij hamerslag).
-
5.5
De bedrijfseigenaar op de locatie Marsdijk 9a wordt de eigenaar van de gehele bedrijfslocatie en wil graag zijn activiteiten op het gehele bedrijfsperceel uitvoeren. De activiteiten moeten binnen de bestaande gebouwen / bouwmogelijkheden plaatsvinden. De raad wordt gevraagd om het ontwerp van het bestemmingsplan goed te keuren.
Stemuitslag
voorGemeentebelangen Buren (7), PCG Buren (2), VVD Buren (4), CDA Buren (1), Mevrouw Van Dam (1), PvdA Buren (1)tegenPartij voor de Dieren Buren (2)Bijlagen
Voorgesteld besluit
1.In te stemmen met de beantwoording van de ingekomen zienswijze op het ontwerpbestemmingsplan Lienden, Marsdijk 9a, 11 en 15 zoals opgenomen in de Nota
van Zienswijzen;
2. Het bestemmingsplan ‘Lienden, Marsdijk 9a, 11 en 15’ met IDN NL.IMRO.0214.LIEMarsdijk9a-BVA1 gewijzigd vast te stellen ten opzichte van het in
procedure gebrachte ontwerpplan zoals te vinden in de nota van zienswijzen en waarbij de nutsvoorziening wordt opgenomen in de regels en op de verbeelding.
3. Te verklaren dat het kostenverhaal anderszins verzekerd is.Besluit
1.In te stemmen met de beantwoording van de ingekomen zienswijze op het ontwerpbestemmingsplan Lienden, Marsdijk 9a, 11 en 15 zoals opgenomen in de Nota van Zienswijzen;
2. Het bestemmingsplan ‘Lienden, Marsdijk 9a, 11 en 15’ met IDN NL.IMRO.0214.LIEMarsdijk9a-BVA1 gewijzigd vast te stellen ten opzichte van het in procedure gebrachte ontwerpplan zoals te vinden in de nota van zienswijzen en waarbij de nutsvoorziening wordt opgenomen in de regels en op de verbeelding.
3. Te verklaren dat het kostenverhaal anderszins verzekerd is.Stemverklaring de heren de Lange (PCG), de Jonge (PvdD) en van Laar (GB).
Besloten met 16 stemmen voor (GB,CDA,PVDA, mevrouw Van Dam, PCG en VVD) en 2 tegen (PvdD). -
5.6
Ter ondersteuning van de strategische opgaven van de gemeente werkt de gemeenteraad met drie werkgroepen: klimaatvisie, omgevingswet en sociaal domein. De werkgroepen worden voorgezeten door een fractievoorzitter. Wegens het vertrek van de heer Zaaijer is er een vacature ontstaan. Voorgesteld wordt om mevrouw Van Doremalen te benoemen als voorzitter van de werkgroep Sociaal Domein.
Stemuitslag
voorGemeentebelangen Buren (8), Partij voor de Dieren Buren (2), PCG Buren (2), VVD Buren (4), CDA Buren (1), Mevrouw Van Dam (1), PvdA Buren (1)Bijlagen
Voorgesteld besluit
Mevrouw N.H.A.F. van Doremalen met ingang van heden te benoemen als voorzitter van de raadswerkgroep Sociaal Domein.
Besluit
Mevrouw N.H.A.F. van Doremalen met ingang van heden te benoemen als voorzitter van de raadswerkgroep Sociaal Domein.
Het besluit is unaniem zonder stemming (bij acclamatie).
00:26:43 - 00:29:35 - Seat 1 -
6B-STUKKEN (BESPREEKSTUKKEN)
-
6.1
De acht Avri-gemeenten hebben samen een onderzoek laten verrichten naar de feiten, omstandigheden en communicatie rondom de overdracht van de stortplaats naar de provincie Gelderland. Het onderzoeksrapport is beschikbaar met conclusies en aanbevelingen. U wordt gevraagd kennis te nemen van het onderzoeksrapport en u uit te spreken over deze conclusies en aanbevelingen.
Stemuitslag
voorGemeentebelangen Buren (8), Partij voor de Dieren Buren (2), PCG Buren (2), VVD Buren (4), CDA Buren (1), Mevrouw Van Dam (1), PvdA Buren (1)Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. kennis te nemen van het onderzoeksrapport ‘Storten en tekorten. Gezamenlijk raadsonderzoek naar de stortplaats Avri’;
2. in te stemmen met de conclusies:
1. De opvolging van het signaal over mogelijke rekenrenteverlaging en contact met de provincie bleef te lang en te veel een ambtelijke kwestie.
2. Het beeld van Avri en de provincie bij de uitgangspunten van het overlegtraject over de rekenrenteverlaging verschilde. De bestuurlijke afstand tussen Avri en de provincie was groot.
3. Avri is te weinig politiek-bestuurlijk sensitief geweest bij het inschatten van de gevolgen van het advies om de rekenrente te verlagen en het contact met de provincie.
4. De gemeenteraden en het AB zijn stap voor stap geïnformeerd over ontwikkelingen rondom de verlaging van de rekenrente via P&C-documenten en platformbijeenkomsten, maar ook hierin heeft Avri te weinig politiek-bestuurlijke sensitiviteit laten zien.
5. Het informeren van gemeenteraden na het besluit van GS om PS voor te stellen de rekenrente te verlagen, had in belangrijke mate tot doel hen te mobiliseren tot protest tegen de provincie. Dit heeft deels averechtse gevolgen gehad.
6. Dé Avri bestaat niet. Gemeenten nemen verschillende diensten af en betrokkenheid van raden is verschillend georganiseerd. Dit bemoeilijkt het gezamenlijk en eensgezind tegemoet treden van Avri.
7. Gemeenten geven beperkt invulling aan hun eigenaarschap van Avri. Meer aandacht voor die rol had kunnen bijdragen aan het tijdig signaleren van de urgentie van – toen nog – mogelijke rekenrenteverlaging.
8. De lijnen van informatievoorziening en sturing tussen gemeenteraden, colleges en Avri zijn niet eenduidig en lopen in de praktijk door elkaar. De rol van het AB is beperkt, in tegenstelling tot wat op basis van de GR Avri verwacht mag worden.
9. Gemeenteraden, colleges en ambtelijke organisaties van gemeenten zijn onvoldoende toegerust om adequaat tegenspel te bieden aan Avri
3. de aanbevelingen (lessen) over te nemen:
1. Besef dat hoe technisch een onderwerp ook is, er altijd een politieke component bestaat die ineens urgent kan worden. Bestuurlijke betrokkenheid, of een systeem om indien nodig snel te kunnen opschakelen, is dan ook essentieel.
2. Aandacht vanuit de gemeenten voor de eigenaarsrol verdient versterking. Dat betekent onder meer een zichtbare en duidelijke rol voor colleges (in AB/DB) en ambtelijk tegenspel vanuit gemeenten zelf.
3. Het goed betrekken en positioneren van gemeenteraden gaat niet vanzelf, maar vergt een stevige investering. Hierin hebben zowel Avri en colleges, als de gemeenteraden zelf een rol.
4. Dat een goede ontsluiting van informatie belangrijk is in sturing op en verantwoording door Raadsvoorstel nr. D.100172 2
een gemeenschappelijke regeling spreekt voor zich. De asynchrone betrokkenheid van de verschillende spelers binnen de gemeenschappelijke regeling onderstreept het belang van dit punt echter extra.Besluiten
1. kennis te nemen van het onderzoeksrapport ‘Storten en tekorten. Gezamenlijk raadsonderzoek naar de stortplaats Avri’;
2. in te stemmen met de conclusies:
1. De opvolging van het signaal over mogelijke rekenrenteverlaging en contact met de provincie bleef te lang en te veel een ambtelijke kwestie.
2. Het beeld van Avri en de provincie bij de uitgangspunten van het overlegtraject over de rekenrenteverlaging verschilde. De bestuurlijke afstand tussen Avri en de provincie was groot.
3. Avri is te weinig politiek-bestuurlijk sensitief geweest bij het inschatten van de gevolgen van het advies om de rekenrente te verlagen en het contact met de provincie.
4. De gemeenteraden en het AB zijn stap voor stap geïnformeerd over ontwikkelingen rondom de verlaging van de rekenrente via P&C-documenten en platformbijeenkomsten, maar ook hierin heeft Avri te weinig politiek-bestuurlijke sensitiviteit laten zien.
5. Het informeren van gemeenteraden na het besluit van GS om PS voor te stellen de rekenrente te verlagen, had in belangrijke mate tot doel hen te mobiliseren tot protest tegen de provincie. Dit heeft deels averechtse gevolgen gehad.
6. Dé Avri bestaat niet. Gemeenten nemen verschillende diensten af en betrokkenheid van raden is verschillend georganiseerd. Dit bemoeilijkt het gezamenlijk en eensgezind tegemoet treden van Avri.
7. Gemeenten geven beperkt invulling aan hun eigenaarschap van Avri. Meer aandacht voor die rol had kunnen bijdragen aan het tijdig signaleren van de urgentie van – toen nog – mogelijke rekenrenteverlaging.
8. De lijnen van informatievoorziening en sturing tussen gemeenteraden, colleges en Avri zijn niet eenduidig en lopen in de praktijk door elkaar. De rol van het AB is beperkt, in tegenstelling tot wat op basis van de GR Avri verwacht mag worden.
9. Gemeenteraden, colleges en ambtelijke organisaties van gemeenten zijn onvoldoende toegerust om adequaat tegenspel te bieden aan Avri
3. de aanbevelingen (lessen) over te nemen:
1. Besef dat hoe technisch een onderwerp ook is, er altijd een politieke component bestaat die ineens urgent kan worden. Bestuurlijke betrokkenheid, of een systeem om indien nodig snel te kunnen opschakelen, is dan ook essentieel.
2. Aandacht vanuit de gemeenten voor de eigenaarsrol verdient versterking. Dat betekent onder meer een zichtbare en duidelijke rol voor colleges (in AB/DB) en ambtelijk tegenspel vanuit gemeenten zelf.
3. Het goed betrekken en positioneren van gemeenteraden gaat niet vanzelf, maar vergt een stevige investering. Hierin hebben zowel Avri en colleges, als de gemeenteraden zelf een rol.
4. Dat een goede ontsluiting van informatie belangrijk is in sturing op en verantwoording door Raadsvoorstel nr. D.100172 2
een gemeenschappelijke regeling spreekt voor zich. De asynchrone betrokkenheid van de verschillende spelers binnen de gemeenschappelijke regeling onderstreept het belang van dit punt echter extra.Unaniem aangenomen
Motie 1 Spreekt uit dat:
1. de wethouder van de gemeente Buren de opdracht meekrijgt om het oordeel van de gemeenteraad over het handelen van het DB-Avri ter bespreking in te brengen in de eerstvolgende vergadering van het AB-Avri.
2. de wethouder van de gemeente Buren tevens de opdracht meekrijgt, om samen met de vertegenwoordigende collega’s uit de andere gemeenten in het AB-Avri te gaan werken aan het herstel van het (bestuurlijk) vertrouwen naar Raden en inwoners toe (mede) door de samenstelling van het DB-Avri te wijzigen.Motie 1 PvdA, VVD, PvdD,CDA, PCG, fractie Mevrouw van Dam’ wijziging van de samenstelling van het DB Avri’ is aangenomen, met 16 stemmen voor (5 leden GB, CDA, PvdA, Fractie van Dam, PCG, ) en 3 tegen (de heren Van Laar, Keller en Lammers GB). Stemverklaring de heren Keller, Lammers (GB).
Motie 2: Roept de eigen griffier als lid van de Griffierskring Rivierenland op om:
1. Vanuit de griffierskring een bijeenkomst te organiseren met de deelnemende raden over de lessen uit het Avri-onderzoeksrapport “Storten en Tekorten”
2. Deze bijeenkomst ruim voor het einde van deze raadsperiode, doch uiterlijk in januari 2022, te organiseren zodat de bevindingen kunnen worden opgenomen in een overdracht naar de nieuw te kiezen raden.
3. Voorkeur uit te spreken voor een fysieke bijeenkomst, op een nader te bepalen locatie.Motie 2: PvdA, VVD, PvdD, Gemeentebelangen, CDA, PCG, fractie Mevrouw van Dam “Vervolgproces onderzoeksrapport Storten en Tekorten” is unaniem (19 stemmen) aangenomen.
Motie 3: Roept het college van burgemeester en wethouders op te bevorderen dat nadrukkelijk en gedegen onderzoek wordt gedaan naar een toekomstbestendige rechtsvorm die beter aansluit bij de wensen van de deelnemende gemeenten en het oplossen van de thans ervaren tekortkomingen.
Motie 3: PCG, fractie Mevrouw van Dam ‘Toekomst bestendigheid GR Avri’ is aangenomen, met 14 stemmen voor(GB,CDA, Mevrouw Van Dam, PCG, PvdD) en 5 tegen (PvdA en VVD). Stemverklaring de heer Warmer PvdA.
Moties
Titel Toekomstbestendigheid GR Avri Vervolgproces onderzoeksrapport Storten en Tekorten Wijziging samenstelling DB Avri 00:27:55 - 00:29:35 - Seat 100:29:35 - 00:33:44 - Seat 1600:33:47 - 00:33:49 - Seat 100:33:49 - 00:33:56 - Seat 1600:33:56 - 00:34:00 - Seat 100:34:00 - 00:34:07 - Seat 1600:34:07 - 00:34:08 - Seat 100:34:12 - 00:34:19 - Seat 100:34:19 - 00:34:46 - Seat 1600:34:46 - 00:35:07 - Seat 100:35:07 - 00:35:23 - Seat 1100:35:23 - 00:35:24 - Seat 100:35:24 - 00:39:42 - Seat 1600:39:42 - 00:39:48 - Seat 100:39:49 - 00:42:27 - Seat 1600:42:27 - 00:42:34 - Seat 100:42:34 - 00:42:39 - Seat 1600:42:39 - 00:42:55 - Seat 100:42:55 - 00:43:50 - Seat 1600:43:50 - 00:44:03 - Seat 100:44:04 - 00:44:05 - Seat 100:44:05 - 00:44:20 - Seat 1600:44:20 - 00:44:32 - Seat 100:44:32 - 00:46:24 - Seat 1600:46:24 - 00:46:46 - Seat 100:46:46 - 00:51:48 - Seat 1100:51:48 - 00:52:19 - Seat 100:52:19 - 00:56:24 - Seat 2000:56:24 - 00:56:34 - Seat 100:56:34 - 00:56:36 - Seat 2000:56:36 - 00:56:40 - Seat 100:56:40 - 00:58:44 - Seat 1500:58:44 - 00:58:59 - Seat 100:59:00 - 01:03:36 - Seat 2401:03:36 - 01:03:53 - Seat 101:03:54 - 01:07:14 - Seat 701:07:14 - 01:07:31 - Seat 101:07:31 - 01:08:27 - Seat 901:08:28 - 01:08:50 - Seat 101:08:50 - 01:15:30 - Seat 3101:15:32 - 01:15:43 - Seat 101:15:43 - 01:15:45 - Seat 701:15:45 - 01:16:18 - Seat 101:16:21 - 01:16:49 - Seat 1101:16:49 - 01:16:57 - Seat 101:16:58 - 01:17:06 - Seat 1601:17:10 - 01:17:17 - Seat 101:17:17 - 01:17:22 - Seat 1601:17:22 - 01:17:42 - Seat 101:17:43 - 01:18:33 - Seat 701:18:37 - 01:18:41 - Seat 101:18:41 - 01:18:43 - Seat 1101:18:43 - 01:18:44 - Seat 101:18:45 - 01:18:55 - Seat 101:18:55 - 01:20:44 - Seat 1601:20:48 - 01:20:53 - Seat 101:20:53 - 01:21:39 - Seat 1101:21:40 - 01:21:54 - Seat 101:21:54 - 01:24:36 - Seat 1601:24:38 - 01:24:49 - Seat 101:24:49 - 01:25:01 - Seat 701:25:02 - 01:25:25 - Seat 101:25:26 - 01:26:21 - Seat 1601:26:21 - 01:26:22 - Seat 101:26:22 - 01:26:41 - Seat 1101:26:42 - 01:26:46 - Seat 101:26:46 - 01:27:21 - Seat 1601:27:22 - 01:28:11 - Seat 101:28:11 - 01:29:16 - Seat 2201:29:16 - 01:29:33 - Seat 101:29:56 - 01:30:38 - Seat 3101:30:41 - 01:30:51 - Seat 101:30:52 - 01:31:01 - Seat 1601:31:03 - 01:36:26 - Seat 101:36:26 - 01:36:32 - Seat 1601:36:32 - 01:37:29 - Seat 1 -
6.2
In dit voorstel is naar een oplossing gezocht om de tekorten in de programmabegroting op te lossen. Hierbij is rekening gehouden met het toekomstprofiel van de gemeente Buren. Het voorstel is voor 75 procent gericht op bezuinigingen in onze bedrijfsvoering. Daarbij wordt voorgesteld in het sociaal domein te investeren om op termijn efficiënter en preventief aan de slag te kunnen. Tot slot wordt er in dit voorstel ook gekozen om de lasten van inwoners en ondernemers licht te verhogen met als doel te investeren in wonen en economie. U wordt gevraagd dit voorstel aan te nemen zodat deze kan worden opgenomen in een Begrotingswijziging 2022, nummer 1, die bij de behandeling van het Raadsvoorstel Meerjarenbegroting 2022-2025 betrokken wordt.
Stemuitslag
voorGemeentebelangen Buren (8), Partij voor de Dieren Buren (2), PCG Buren (2), VVD Buren (4), CDA Buren (1), Mevrouw Van Dam (1), PvdA Buren (1)Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad voor te stellen om:
1. De ombuigingen door te voeren zoals opgenomen in bijlage 3,
1a. voor het jaar 2022 een bedrag van € 878.955;
1b. voor het jaar 2023 een bedrag van € 1.853.420;
1c. voor het jaar 2024 een bedrag van € 3.453.202;
1d. voor het jaar 2025 een bedrag van € 3.508.202.
2. De (financiële) ombuigingen op te nemen in een Begrotingswijziging 2022,v nummer 1, die bij de behandeling van het Raadsvoorstel Meerjarenbegroting 2022-2025 betrokken wordtBesluiten
Amendement 1:
1.) De volgende voorgestelde ombuigingen uit het voorstel te schrappen:
a) Stoppen met verkeerslessen (€ 13.000,-)
b) Geen nieuw wegmeubilair (€ 29.137,-)
c) Afschaffen hondenpoepzakjes (€ 23.200,-)
d) Verhogen rioolbelasting (€ 17.000,-)
e) Vertragen afbouw hondenbelasting (€ 20.000,- in 2022 en € 40.000,- in 2023)
f) Ondersteunen landschappelijke ontwikkelingen (€ 12.500,-)
g) Stoppen met plaatsing verkiezingsborden (€ 15.000,-)
2.) Het saldo van het schrappen van deze ombuigingen, in totaal € 149.897,-, in 2023 (voorlopig) te onttrekken uit het budget beheerplan wegen door in 2023 het beheerniveau van de wegen op niveau laag te houden. In 2024 en 2025 het saldo van het schrappen van deze ombuigingen ten laste te brengen van het totale voordelige saldo van de ombuigingen.
Gewijzigd amendement Gemeentebelangen Buren, PCG, CDA, Fractie mevrouw van Dam’ Project Zero Based Budget Budgeting’ is aangenomen, met 14 stemmen voor (GB,CDA, Mevrouw Van Dam, PCG, PvdD) en 5 tegen (PvdA en VVD).
Het amendement PvdD over 'bezuinigingen ZBB” wordt ingetrokken.
Stemverklaring gewijzigd amendement door de heer de Jonge (PvdD) en de heer Warmer (PvdA).Geamendeerd besluit:
1. De ombuigingen door te voeren zoals opgenomen in bijlage 3,
met uitsluiting van
a) Stoppen met verkeerslessen (€ 13.000,-)
b) Geen nieuw wegmeubilair (€ 29.137)
c) Afschaffen hondenpoepzakjes (€ 23.200,-)
d) Verhogen rioolbelasting (€ 17.000,-)
e) Vertragen afbouw hondenbelasting (€ 20.000,- in 2022 en € 40.000,- in 2023)
f) Ondersteunen landschappelijke ontwikkelingen (€ 12.500,-)
g) Stoppen met plaatsing verkiezingsborden (€ 15.000,-)
met aanvulling van
h) Het saldo van het schrappen van deze ombuigingen, in totaal € 149.897,-, in 2023 (voorlopig) te onttrekken uit het budget beheerplan wegen door in 2023 het beheerniveau van de wegen op niveau laag te houden. In 2024 en 2025 het saldo van het schrappen van deze ombuigingen ten laste te brengen van het totale voordelige saldo van de ombuigingen.
1a. voor het jaar 2022 een bedrag van € 878.955;7 minus 129.837.= 749.118
1b. voor het jaar 2023 een bedrag van € 1.853.420
1c. voor het jaar 2024 een bedrag van € 3.453.202; minus 149.897 = 3.303.365
1d. voor het jaar 2025 een bedrag van € 3.508.202. minus 149.897 = 3.358.365
2. De (financiële) ombuigingen op te nemen in een Begrotingswijziging 2022, nummer 1, die bij de behandeling van het Raadsvoorstel Meerjarenbegroting 2022-2025 betrokken wordtHet geamendeerde voorstel is unaniem aangenomen.
Stemverklaring door mevrouw van Doremalen (VVD) en de heer Warmer (PvdA).nvt
Toezegging door portefeuillehouder Maier:
- NMO (Nationale Monumenten Organisatie) wordt meegenomen in het onderzoek naar verkoop culturele erfgoed.
- De raad kan jaarlijks bij Burap en de kadernota 2023 en verder besluiten nemen over de uitvoeringsplannen ZBB.
De moties van de VVD over ‘behoud functie cultureel erfgoed NMO’ en 'prioriteit afdeling Ruimte bij digitaliseren organisatie' worden ingetrokken na de toezegging van de portefeuillehouder.
Amendementen
Titel Bezuinigingen Zero Based Budgeting Project Zero Based Budget Budgeting Moties
Titel Behoud functie cultureel erfgoed NMO Prioriteit afd ruimte bij digitaliseren gemeentelijke organisatie 01:37:07 - 01:37:29 - Seat 101:44:54 - 01:49:19 - Seat 101:49:21 - 01:56:09 - Seat 2601:56:11 - 01:56:27 - Seat 101:56:27 - 01:56:31 - Seat 901:56:31 - 01:56:34 - Seat 101:56:35 - 02:01:06 - Seat 902:01:06 - 02:01:24 - Seat 102:01:25 - 02:03:12 - Seat 902:03:12 - 02:03:39 - Seat 102:03:39 - 02:09:24 - Seat 402:09:26 - 02:09:44 - Seat 102:09:44 - 02:13:10 - Seat 2002:13:12 - 02:13:19 - Seat 102:13:19 - 02:15:12 - Seat 1502:15:12 - 02:15:18 - Seat 102:15:18 - 02:20:34 - Seat 1302:20:34 - 02:20:47 - Seat 102:20:47 - 02:20:53 - Seat 1302:20:53 - 02:28:44 - Seat 1602:28:46 - 02:29:14 - Seat 102:48:01 - 02:48:23 - Seat 102:48:23 - 02:56:04 - Seat 3102:56:04 - 02:56:45 - Seat 102:56:45 - 03:00:48 - Seat 3103:00:50 - 03:01:16 - Seat 103:01:16 - 03:03:45 - Seat 3103:03:49 - 03:04:14 - Seat 103:04:15 - 03:04:39 - Seat 403:04:39 - 03:04:47 - Seat 103:04:47 - 03:05:29 - Seat 1603:05:31 - 03:05:35 - Seat 103:05:35 - 03:06:38 - Seat 1303:06:39 - 03:06:40 - Seat 103:06:40 - 03:07:15 - Seat 403:07:17 - 03:07:38 - Seat 103:07:38 - 03:08:09 - Seat 3103:08:10 - 03:08:42 - Seat 103:08:44 - 03:09:28 - Seat 3103:09:28 - 03:09:42 - Seat 103:09:42 - 03:10:15 - Seat 1303:10:17 - 03:10:19 - Seat 103:10:19 - 03:10:53 - Seat 1603:10:54 - 03:10:59 - Seat 103:10:59 - 03:11:53 - Seat 3103:11:54 - 03:12:17 - Seat 1603:12:18 - 03:12:25 - Seat 103:12:25 - 03:12:54 - Seat 3103:12:56 - 03:13:14 - Seat 103:13:14 - 03:13:57 - Seat 3103:13:59 - 03:14:38 - Seat 403:14:39 - 03:14:40 - Seat 3103:14:40 - 03:14:42 - Seat 103:14:42 - 03:15:04 - Seat 3103:15:06 - 03:15:13 - Seat 103:15:14 - 03:15:44 - Seat 403:15:44 - 03:17:01 - Seat 103:17:01 - 03:17:09 - Seat 1603:17:12 - 03:17:15 - Seat 103:17:15 - 03:17:21 - Seat 1303:17:24 - 03:17:36 - Seat 103:17:36 - 03:17:50 - Seat 403:17:50 - 03:17:56 - Seat 103:17:57 - 03:18:07 - Seat 903:18:08 - 03:18:15 - Seat 103:18:15 - 03:18:29 - Seat 2603:18:31 - 03:18:37 - Seat 103:18:38 - 03:18:51 - Seat 2003:18:52 - 03:18:53 - Seat 2003:18:53 - 03:19:27 - Seat 103:19:27 - 03:19:28 - Seat 103:19:28 - 03:19:37 - Seat 1503:19:37 - 03:19:52 - Seat 103:19:53 - 03:21:35 - Seat 1603:21:36 - 03:21:38 - Seat 103:21:38 - 03:23:41 - Seat 2603:23:43 - 03:23:51 - Seat 103:23:51 - 03:24:12 - Seat 1503:24:14 - 03:24:16 - Seat 403:24:16 - 03:24:30 - Seat 103:24:30 - 03:24:32 - Seat 403:24:33 - 03:24:55 - Seat 103:24:56 - 03:25:48 - Seat 1303:25:49 - 03:25:56 - Seat 103:25:56 - 03:27:52 - Seat 403:27:52 - 03:29:04 - Seat 1303:29:11 - 03:30:32 - Seat 2603:30:33 - 03:30:42 - Seat 103:30:42 - 03:31:47 - Seat 1603:31:47 - 03:31:56 - Seat 103:31:56 - 03:34:08 - Seat 403:34:08 - 03:34:17 - Seat 103:34:17 - 03:35:28 - Seat 2603:35:31 - 03:35:32 - Seat 403:35:32 - 03:35:37 - Seat 403:35:38 - 03:35:57 - Seat 2603:35:57 - 03:36:44 - Seat 403:36:46 - 03:36:49 - Seat 103:36:49 - 03:37:01 - Seat 2603:37:01 - 03:37:04 - Seat 403:37:04 - 03:37:08 - Seat 103:37:08 - 03:38:18 - Seat 1603:38:18 - 03:38:25 - Seat 103:38:25 - 03:38:28 - Seat 1603:38:28 - 03:39:22 - Seat 103:39:22 - 03:39:56 - Seat 1503:39:56 - 03:39:58 - Seat 103:39:58 - 03:40:33 - Seat 403:40:35 - 03:40:38 - Seat 103:54:48 - 03:55:46 - Seat 103:55:49 - 03:57:01 - Seat 3103:57:02 - 03:57:10 - Seat 103:57:10 - 03:58:17 - Seat 403:58:17 - 03:58:31 - Seat 103:58:31 - 03:58:49 - Seat 403:58:50 - 03:58:57 - Seat 103:58:59 - 03:59:13 - Seat 3103:59:15 - 03:59:16 - Seat 103:59:16 - 03:59:21 - Seat 403:59:21 - 03:59:34 - Seat 103:59:34 - 04:00:36 - Seat 2604:00:36 - 04:00:41 - Seat 104:00:41 - 04:01:22 - Seat 904:01:23 - 04:01:31 - Seat 104:01:32 - 04:02:38 - Seat 1604:02:38 - 04:05:25 - Seat 104:05:25 - 04:07:18 - Seat 2804:07:18 - 04:07:31 - Seat 104:07:31 - 04:07:36 - Seat 2804:07:36 - 04:07:56 - Seat 404:07:57 - 04:07:59 - Seat 104:07:59 - 04:08:32 - Seat 1604:08:34 - 04:09:27 - Seat 1 -
7INFORMATIE-UITWISSELING
-
7.a
Besluit
Geen.
04:09:25 - 04:09:27 - Seat 1 -
7.b
Besluit
Geen.
-
7.c
Besluit
Geen.
-
8
Door PvdD en Mw van Dam is een motie vreemd aan de orde van de dag aangekondigd.
Bijlagen
Besluit
nvt
Vanwege het tijdstip wordt deze motie niet meer behandeld en doorgeschoven naar een volgende vergadering.
04:09:28 - 04:09:47 - Seat 904:09:47 - 04:10:45 - Seat 1 -
9
Besluit
De voorzitter sluit de vergadering om 23.34 uur.
04:10:39 - 04:10:45 - Seat 1