Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluitvormende Raad

dinsdag 28 oktober 2025

19:30 - 23:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
H.M. Ostendorp
Toelichting

Tijdens een gemeenteraadsvergadering bespreken de leden van de gemeenteraad diverse onderwerpen en besluiten ze over de koers van de gemeente. Vandaag een besluitvormende vergadering (BV). Tijdens deze vergadering zullen de raadsleden van de gemeenteraad het voorgaande debat (tijdens de oordeelsvormende raad) afronden en direct stemmen over de voorliggende voorstellen. Tegelijkertijd kunnen de raadsleden ook eigen voorstellen inbrengen ter bespreking en stemming.


Volgen
U bent van harte welkom op de publieke tribune. Deze vindt u in de Raadzaal in het gemeentehuis (De Wetering 1, Maurik). U kunt de vergadering ook volgen via de livestream van de gemeente op deze pagina.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1
    Opening en mededelingen
  2. 2
    Vaststellingen
  3. 2.1
    Vaststelling agenda raadsvergadering
  4. 2.2

    De besluitenlijst zal uiterlijk een week voorafgaand aan de raadsvergadering gepubliceerd. In dit geval op 21 oktober 2025.

  5. 2.3

    De lijst met ingekomen stukken wordt (op basis van het Reglement van Orde) een week  voorafgaand aan de raadsvergadering gepubliceerd. In dit geval op 21 oktober 2025.

  6. 3
    A-STUKKEN (HAMERSTUKKEN)
  7. 3.1

    Met dit voorgestelde raadsbesluit wordt een raadscommissie informatieveiligheid ingesteld. De commissie heeft als doel de gemeenteraad te ondersteunen in de kaderstellende en controlerende rol ten aanzien van informatieveiligheid. Dit voorstel geeft uitwerking aan de motie die op 10 juni 2025 door de gemeenteraad is aangenomen.

    Voorgesteld besluit

    1. vast te stellen de Verordening commissie informatieveiligheid;
    2. de volgende leden te benoemen als commissielid: A. van Zijl-Hoek (D66), R. Prosman (PCG), J.W. Lammers (GB) L. de Lange (PvdA-GroenLinks), W.M. Honders (VVD) en P.D.J. van Dijk (CDA)
    3. artikel 8 lid 2 van het Reglement van Orde te vervangen door: Elke fractie heeft de mogelijkheid om maximaal 3 burgerleden voor het burgerlidmaatschap voor te dragen aan de voorzitter. Een vierde burgerlid per fractie is mogelijk voor enkel de werkzaamheden in de raadscommissie informatieveiligheid. Dit burgerlid neemt niet deel aan beeldvormende en oordeelsvormende vergaderingen, tenzij het onderwerp ‘informatieveiligheid’ betreft.

  8. 3.2

    De Gemeenschappelijke Regeling (GR) Werkzaak Rivierenland wil haar GR wijzigen. Reden voor de voorgestelde wijziging is het feit dat gemeente Neder-Betuwe vanaf 2026 graag volledig wil toetreden tot Werkzaak. Alle deelnemende raden (waaronder ook de raad van Buren) brachten eerder al een positieve zienswijze uit op deze voorgestelde wijziging. Deze GR wijziging heeft overigens geen enkel gevolg voor de deelname van Buren in Werkzaak. Het college vraagt nu de raad om haar toestemming te geven voor het wijzigen van de GR Werkzaak.

    Voorgesteld besluit

    1. Het college toestemming te geven voor het wijzigen van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Werkzaak Rivierenland 
    2. Dit besluit aan de GR Werkzaak Rivierenland kenbaar te maken.

  9. 3.3

    Gemeente Buren heeft de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) ondergebracht bij de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Werkzaak Rivierenland. We ontvingen van Werkzaak de bestuursrapportage 2025. Op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen kunnen gemeenteraden hun zienswijze hierop kenbaar maken. Binnen de GR Werkzaak zijn de kosten en baten van enerzijds de Participatiewet en anderzijds de Wsw strikt gescheiden. Werkzaak verwacht dat in 2025 de kosten van de Participatiewet ruim 8 ton meer zijn dan begroot. Maar de kosten van de Wsw zijn juist ruim 3 ton minder dan begroot. Dat bij elkaar opgeteld, leidt nu tot een verwacht nadeel over 2025 van bijna 5 ton voor Werkzaak. Buren neemt alleen deel in Werkzaak voor de Wsw. Wat betreft de Burense begroting laat de bestuursrapportage daarom nu een voordeel zien van € 83.300,--. We adviseren de raad om kennis te nemen van de bestuursrapportage en om onze positieve zienswijze kenbaar te maken aan Werkzaak Rivierenland.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de bestuursrapportage 2025 van Werkzaak Rivierenland 
    2. Een positieve zienswijze uit te brengen op de bestuursrapportage 2025 van Werkzaak Rivierenland.

  10. 3.4

    Net als andere bestuursorganen kan ook de gemeenteraad Woo-verzoeken en AVG-verzoeken ontvangen. Als eerste adviseur van de raad is de griffier de aangewezen persoon om namens de raad deze verzoeken te behandelen en er over te besluiten.

    Voorgesteld besluit

    In te stemmen met het mandaatbesluit inzake Woo-verzoeken en AVG-verzoeken mandateren aan de griffier.

  11. 3.5

    Op 5 februari 2024 heeft het college een principe medewerking verleend voor een woningbouwinitiatief in het buitengebied. De planlocatie is Hennisdijk 16 in Zoelmond. Op deze locatie is een (kalf)veehouderij gevestigd. De initiatiefnemers zijn voornemens om de veehouderij activiteiten te beëindigen. Na de beëindiging van deze activiteiten worden agrarische opstallen gesloopt. Na de sanering van de opstallen worden twee vrijstaande woningen op deze locatie gebouwd, waarbij de voormalige bedrijfswoning wordt omgezet naar een reguliere woning. Om dit initiatief te realiseren is een wijziging van het omgevingsplan noodzakelijk. Immers mag de locatie alleen voor agrarische doeleinden worden gebruikt. In het wijzigingsvoorstel wordt de functie van de planlocatie gewijzigd van agrarisch komgebied met de aanduiding ‘agrarisch niet grondgebonden veehouderij’ naar wonen. Het wijzigingsplan is ter inzage gelegd in de periode: 8 juli 2025 tot en met 18 augustus 2025. In deze periode zijn geen zienswijzen ingediend. Het wijzigingsplan kan ongewijzigd aan de raad kan worden voorgelegd.

    Voorgesteld besluit

    Het wijzigingsplan TAM-omgevingsplan Hoofdstuk 22c Hennisdijk 16 Zoelmond, met IMRO-code NL.IMRO.0214.ZMOHennisdijk16-OVA1, vast te stellen.

  12. 3.6

    De aanvrager van de omgevingsvergunning is voornemens om zelfstandige horeca activiteiten te verrichten bij de horecavoorziening aan de Strandweg 1 in Zoelen. Waarbij de aanvrager ook het voornemen heeft om deze locatie te gebruiken voor intensieve recreatie. Deze gebruiksmogelijkheden zijn volgens de functieregels van het bestemmingsplan ‘Recreatie – De Beldert’ niet toegestaan. De initiatiefnemer heeft in 2023 gevraagd om van deze functieregels af te wijken via een omgevingsvergunning. Om deze omgevingsvergunning te verlenen dient de raad een verklaring van geen bedenkingen af te geven. De raad heeft op 2 juli 2024 een ontwerp verklaring van geen bedenkingen afgegeven voor de omgevingsvergunning. Onder het voorbehoud dat deze verklaring definitief kon zijn, als tijdens de inzagetermijn geen zienswijzen zouden worden ingediend. De ontwerp omgevingsvergunning met de ontwerp verklaring van geen bedenkingen zijn ter inzage gelegd in de periode: 31 januari 2025 tot en met 13 maart 2025. Gedurende de inzagetermijn zijn 16 zienswijzen ingediend. De ingebrachte zienswijzen hebben niet geleid tot een aanpassing van het planvoornemen. Op 16 september 2025 heeft het college de zienswijze nota vastgesteld. Indien uw raad een verklaring van geen bedenkingen afgeeft kan de omgevingsvergunning door het college worden verleend. Na de beroepstermijn is de omgevingsvergunning onherroepelijk.

    Bijlagen

    Voorgesteld besluit

    1. Een definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven voor de omgevingsvergunning Strandweg 1 te Zoelen.

  13. 4
    B-STUKKEN (BESPREEKSTUKKEN)
  14. 4.1

    Agenda technische informatie:
    Dit agendapunt is tijdens de besluitvormende raadsvergadering van 30 september 2025 aangehouden. De behandeling van dit raadsvoorstel wordt tijdens dit agendapunt vervolgt.


    ---


    Omschrijving:
    De gemeente Buren beheert een omvangrijk areaal aan openbare ruimte. De openbare ruimte is steeds meer de spil in verschillende ontwikkelingen (bv. energietransitie, klimaatadaptatie, duurzaamheid, biodiversiteit en circulaire economie). Het beheer van de openbare ruimte in Buren is de afgelopen jaren uitgevoerd op basis van het Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR), opgesteld en vastgesteld in 2020. De looptijd van dit plan loopt in 2025 ten einde. Het vast te stellen nieuwe Integraal Beleidsplan Openbare Ruimte voorziet in het voorstel om voor de komende 10 jaar nieuwe kwaliteitsnormen door uw raad te laten vaststellen met de bijbehorende financiële inspanningen en consequenties voor de gemeentebegroting. De invoering van deze nieuwe kwaliteitsnormen voor het integrale beheer van de openbare ruimte is een noodzakelijke stap om de kwaliteit van onze leefomgeving minimaal in stand te houden. Met dit raadsvoorstel vragen wij de gemeenteraad om goedkeuring van deze normen, zodat we samen kunnen werken aan een duurzame, veilige, toegankelijke en esthetisch aantrekkelijke openbare ruimte voor alle inwoners, bezoekers van de gemeente Buren.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met bijgaand integraal Beleidsplan Openbare Ruimte met een richtinggevende looptijd van 10 jaar (periode 2026-2036) d.d.16 juni 2025.
    2. In te stemmen met Kwaliteitsnorm B voor de gehele kwaliteit van de openbare ruimte;
    3. Kennis te nemen van de 10 Assetsheets (bijlage 1 van het plan)

  15. 4.2

    Het ontwerp wijzigingsbesluit TAM-omgevingsplan hoofdstuk 22b Verzamelplan 2024 heeft ter inzage gelegen. Het omgevingsplan maakt ontwikkelingen mogelijk op 11 locaties. Tijdens de ter inzage periode zijn er tien zienswijzen ingediend. Voorgesteld wordt om het omgevingsplan voor een drietal locaties gewijzigd vast te stellen. De overige locaties worden ongewijzigd vastgesteld.

    Bijlagen

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met de beantwoording van de ingekomen zienswijzen op het ontwerp TAMomgevingsplan Verzamelplan 2024 opgenomen in de Nota van Zienswijzen;


    2. Het TAM-omgevingsplan Verzamelplan 2024, hoofdstuk 22b met identificatienummer NL.IMRO.0214.Verzamelplan2024-OVA1 voor de volgende locaties gewijzigd vast te stellen:
    a. Kapelstraat, Maurik;
    b. Kerkstraat 1, Asch;
    c. Rhenenseweg 2, Lienden;


    3. Het TAM-omgevingsplan Verzamelplan 2024, hoofdstuk 22b met identificatienummer NL.IMRO.0214.Verzamelplan2024-OVA1 voor de volgende locaties ongewijzigd vast te stellen:;
    a. Ommerenveldseweg 17-17a, Ommeren;
    b. De Brei 1c, Ingen;
    c. Zevenmorgen 26, Ingen;
    d. Groenestraat 36a, Lienden;
    e. Provincialeweg 7 en Gildeland 24, Lienden;
    f. Ooievaar 5, Ommeren;
    g. Hoogkana 6, Ingen.

  16. 4.3

    Om te kunnen vergaderen in de raad- en in de commissiezaal (en het werkcafé te voorzien van een livestream met beeld en geluid) van het nieuw te bouwen gemeentehuis zijn audiovisuele middelen nodig. Dit om vergaderingen van de gemeenteraad en van het college én huwelijken te faciliteren. Vergaderingen kunnen met deze middelen in beeld worden gebracht en voorzien van geluid. Daarnaast kunnen met deze investering vergaderingen worden uitgezonden en kan een koppeling worden gemaakt met iBabs. Het voorstel bevat een financiële en een inhoudelijke afweging van de investering. Er wordt een voorkeursscenario aangeboden. Twee andere mogelijke scenario’s staan ook omschreven.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met het voorkeursscenario voor de AV-middelen in het nieuwe gemeentehuis;
    2. Een bestemmingsreserve AV middelen in te stellen zoals in de kadernota 2026 is aangekondigd;
    3. De griffier aanwijzen als projectleider en budgethouder voor de realisatie van de AV-middelen voor het nieuwe gemeentehuis.

  17. 4.4

    In ‘Nota waardering en afschrijvingsbeleid 2025-2028 voor de toepassing van de componentenmethode te werken met een drempelbedrag van € 1.000.000.

    Voorgesteld besluit

    1. Artikel 3.5 lid 8 van de nota waardering en afschrijvingsbeleid 2025-2028 als volgt te wijzigen: De componentenmethode wordt toegepast als een investering, > € 1.000.000, bestaat uit onderdelen die een andere economische levensduur en daardoor een andere afschrijvingstermijn hebben

  18. 5
    Informatie-uitwisseling over niet-geagendeerde onderwerpen
  19. 6
    Moties vreemd aan de orde van de dag
  20. 6.1

  21. 7
    Sluiting